Att folk slutar och söker nya utmaningar inom arbetslivet är en självklarhet som de flesta företag stöter på. Det innebär alltid en utmaning som ligger i att hitta ny kompetens, något som blir svårare ju högre tjänst det är som ska tillsättas. En rekrytering till en tjänst som försäljningschef tar tid - och den måste också få göra det.
Frågan är hur man ska agera för att hitta rätt person och samtidigt göra det inom en rimlig tid? Vi är experter på rekrytering till högre tjänster och vår erfarenhet inom försäljning, management och ekonomi är ovärderlig i jakten på rätt kandidat till våra kunder.
Vi har genom åren byggt upp ett stort kontaktnät över hela Sverige och kan genom detta också se att vi alltid kan presentera kandidater som verkligen har potential att skapa en positiv förändring hos de företag de får arbete hos.
Vi använder oss av moderna verktyg i samband med en rekrytering. Genom olika verktyg kan vi testa både intelligens och personlighet hos kandidaterna som vi väljer ut. Dessa test är komplement till djupgående intervjuer och noggrann bakgrundskontroll. Det skapar bästa möjliga förutsättningar för ert företag i jakten på en ny f örsäljningschef.
Processen vid en rekrytering måste få ta tid. Rätt kandidater kan finnas på andra företag och behöva bearbetning innan de är beredda att bryta upp. Vi tar aldrig någon på måfå bara för att jobbet ska bli klart. En kandidat ska vara rätt för er och behöver ni en försäljningschef så kommer vi inte att ge oss förrän vi hittat exakt rätt person; med rätt bakgrund, rätt personlighet och rätt utbildning.
Under tiden då? Vi kan även erbjuda interim försäljningschef. En interim försäljningschef är en lösning “under tiden”, och det är exakt det ordet betyder på latin. En interim försäljningschef som presenteras av oss är lika noggrant undersökt och har kompetens att leda gruppen under tiden som vi letar efter en mer permanent lösning.
Att anlita en interim försäljningschef kan vara en bra lösning även sett ur ett annat perspektiv. Det leder nämligen ofta till att fel rättas till och där man efteråt kan se en mer slimmad, effektiv och lönsam organisation. Många företag väljer idag en interim lösning för att kunna förändra saker som kostar för mycket pengar. Man får ett par nya ögon som ser fel och brister som man själv inte upptäcker. Ett säljteam kan arbeta ofokuserat och mer som små enheter än som en grupp som hjälper varandra. Genom nya ögon får man också nya infallsvinklar och en chans att vända en negativ utveckling utan att det kostar för mycket pengar.
Vi har väldigt många bra alternativ och högkompetenta personer som mer än gärna rycker in och hjälper er verksamhet under en begränsad tid.
Att en nyckelfigur slutar i ert företag behöver inte innebära en katastrof. Det kan tvärtom vara något som på sikt leder till bättre lösningar och en mer effektiv organisation. Vi garanterar att rätt person finns därute och vi hjälper er gärna att hitta denne. Välkommen till Valegro!